Pieni Suuri Sydän

Vihersmoothie ©Tuija Pispa

Viime aikoina on niin omasta suvusta kuin sen ulkopuoleltakin kantautunut tietoisuuteen liian monta uutista sydämen kirjaimellisesta särkymisistä. Periaatteessa olen tiennyt jo vuosikaudet, että suvussa on sydäntauteja molemmissa suunnissa. Nyt kun itse huomaan yhtäkkiä olevani keski-iän alkutaipaleella, ja painoindeksin alipainolukemat ovat kauas taaksejäänyttä elämää, kaikenlaiset sydäntautiuutiset alkavat resonoida ihan uudella tavalla. Jos mikään ei muutu, omassa kristallipallossa näkyy samanlainen tulevaisuus. Tukkeutuvia verisuonia ja hengenahdistusta. Kolesteroli on jo nyt reippaasti yli suositusten ja kehonkoostumusmittauksen lukemat osuivat kaikin puolin vääriin sarakkeisiin.

Edessä on siis pikkupakko liikunnan integroimiseen jokapäiväiseen elämään. Opiskelijan budjetilla kaikki personal trainer -palvelut ja huippuluokan salijäsenyydet voi unohtaa kertaheitolla. Eteenpäin on luovittava vapaasti saatavilla olevan tiedon varassa ja omaa kehoa kuunnellen. Oman lisänsä touhuun tuo vähintäänkin omintakeisesti toimiva kilpirauhanen, sekä herkkä ja helposti ylikuormittuva hermosto. Esimerkiksi joidenkin himoitsema adrenaliiniryöppy on yksi epämiellyttävimmistä kokemuksista, joita olen kokenut. Lähtökohtaisesti suosikkilajejani on aina ollut tennis, sulkapallo, kävely ja tanssi. Muuten vain juoksentelu sen sijaan on aina ollut aavistuksen vastenmielistä. Mieluisalta tuntuva lihaskuntotreeni voisi olla pilates.

Ruokailutottumusten suhteen on sentään vähän suuntimia jo tiedossa. Viime marraskuussa toteutin kokeiluluontoisesti amerikkalaisen lääkärin ja biokemistin Sarah Gottfriedin lanseeraaman 21 päivän “Hormone Reset Diet” kuurin, joka paljasti näppärästi mitkä ovat ne omien ruokailutottumusten osa-alueet, joissa olisi parantamisen varaa. Samaan pakettiin kuuluu vino pino tietoa muun muassa naisten hormonitoiminnasta ja sen vaikutuksista kehoon. Tiedon takaa löytyy myös enimmäkseen järjellisen oloista lähteidenkäsittelyä, joka ei näillä uskomusmarkkinoilla ole mikään itsestäänselvyys.

Hyvänä lähtötilanteena voisi omalta kohdalta todeta, että “puoli kiloa päivässä” värikkäitä kasviksia olisi jo pitkällä tähtäimellä käänteentekevää. Kokeilun aikana kävi myös ilmi, että tehokkain tapa erilaisten mielihalujen hallinnointiin oli tuju annos avocado-vihersmoothieta. Joten erilaisten kieltäymysten sijaan ajattelin ensisijaisesti tähdätä näiden kahden asian jokapäiväistämiseen.

Raportointi kuulemma lisää sitoutumista, joten tässä on nyt minun raportointifoorumini. Edessä olisi toivottavasti muutamia vuosikymmeniä raportoitavaa sykkivän sydämen tahdissa.

t. Tuija P.

Leave a Reply